Bilhistorie

bilhistorieBilhistorie er et morsomt tema. Biler har jo utviklet seg mye siden den første Forden så dagens lys, og fra å bli startet med sveiv til å kunne startes med en mobilapp. Heng med så tar vi en titt på både norsk og amerikansk bilhistorie.

Bilhistorie Norge

Dessverre, så produserer Norge ikke biler lenger, det var en periode da vi forsøkte, men vi ble utkonkurrert av andre større selskap, og viljen virket ikke til å være der helt. Ikke at den er der lenger nå heller, så norsk bilhistorie er i grunn et stusselig tema.

Troll

Det aller mest kjente norske bilmerket var Troll, som ble produsert i Lunde i Telemark på 50-tallet. Dessverre var konkurransen høy fra utlandet, og merket ble avviklet allerede i 1958.

Think

I nyere tid, altså i 2008, kom den mer moderne elbilen Think på markedet. Dessverre ble den også et offer for knallhard konkurranse, og selskapet gikk konkurs i 2011. Les gjerne mer om hvorfor Think gikk konkurs her.

Internasjonal bil historie

Generelt så er det i 1886 at man anser at den første moderne bensinbilen ble bygget, da tyske Karl Benz lagde den første patenterte bensinbilen. Tidligere ble det oppfunnet dampvarianter, men det ble aldri helt den samme suksessen som dampbåter fikk.

Så det er ikke akkurat i USA at den kom først, selv om man nesten skulle tro det med all reklamen fra selskap som blant annet Ford bruker for å få det til å virke som de var de første. De kom derimot ikke på banen før i 1913 med sin Ford Model T. Dette ble den første masseproduserte bilen, og satte startskuddet for amerikansk bilhistorie.

Biler erstattet da vogner som ble dratt av dyr, og som på kort tid revolusjonerte transportindustrien. Selv om det faktisk tok lenger tid før man begynte å bruke biler i Europa og andre deler av verden. Som du også ser på navnet til Karl så er han og hans etterfølgere svært viktige i utviklingen av bilindustrien, og Mercedes Benz tar jo halve navnet etter han.